Basisondersteuning op de school
Een sterke basis voor de leerling met onderwijs op maat en extra begeleiding in de groep.
[HGW-trede 1 t/m 3]
Lees verder >>
Binnen het basisonderwijs in Amsterdam en Diemen hanteren we de principes van het handelingsgericht werken (HGW). Dat betekent dat we met vroegtijdige signalering de passende ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben.
Meestal biedt de leerkracht zelf de basisondersteuning [HGW-trede 1 t/m 3]. Dan neemt de leerkracht bijvoorbeeld de tijd om een leerling verlengde instructie te geven, of de lesstof aan te passen zodat die beter aansluit. Als er intensievere ondersteuning nodig is, dan kan school een beroep doen op de middelen voor extra ondersteuning [HGW-trede 4]. De school zet dan een begeleider in om de leerling en de leerkracht te begeleiden. Voor sommige leerlingen en leerkrachten geldt dat de ondersteuning na een bepaalde periode afgebouwd kan worden omdat bijvoorbeeld de leerkracht en de leerling over meer vaardigheden beschikken.
Voor sommige leerlingen blijft extra ondersteuning gedurende hun basisschoolperiode noodzakelijk om zich binnen hun mogelijkheden te kunnen blijven ontwikkelen. Lukt het met extra ondersteuning niet om de leerling zich binnen de mogelijkheden te laten ontwikkelen? Dan is gespecialiseerd onderwijs [HGW-trede 5] wellicht de meest passende plek.
Hoe een school de ondersteuning vormgeeft, staat in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) op de website van elke school. Onderliggend aan het SOP van elke school ligt het Ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband met daarin de afspraken en ambities voor het onderwijs in Amsterdam en Diemen.
Een sterke basis voor de leerling met onderwijs op maat en extra begeleiding in de groep.
[HGW-trede 1 t/m 3]
Lees verder >>
De school stelt een OPP op en zet extra ondersteuning op de school in.
[HGW-trede 4]
Lees verder >>
Het Ondersteuningsteam kan concluderen dat een leerling het best geholpen op het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs.
{HGW-trede 5]
Lees verder >>
Wanneer de ondersteuning voor een leerling niet voldoende resultaat oplevert, organiseert de school een Ondersteuningsteam (OT).
Lees verder >>